Volgens Bloomberg
Businessweek kun je beter niet werken in het vliegtuig. Een aantal
deskundigen geeft hiervoor acht redenen.
1. Je kunt je niet concentreren
Op grote hoogtes is er minder zuurstof beschikbaar. Commerciële vluchten
bereiken hoogtes tot 2400 meter en daarom ben je minder goed in staat om
helder na te denken. Volgens dr. David Dinges van de Perelman School of
Medicine vraag je te veel van jezelf als je op deze hoogte moeilijk werk
uitvoert.
2. Je bent gespannen
Het constante harde lawaai van de vliegtuigmotoren haalt je uit je
concentratie. Volgens Dinges realiseer je je dat pas nadat je een
geluidsdempende koptelefoon opzet. Hij raadt dan ook aan om dit altijd te
doen, vooral als je echt graag werk wilt verzetten.
3. Je bent vergeetachtiger
Op een hoogte van 2400 meter moet je harder nadenken en ben je minder goed in
het herinneren van zaken, aldus professor Kim Prisk van het NASA
laboratorium aan de San Diego School of Medicine.
4. Je hebt dorst
Door de lage luchtvochtigheid verlies je sneller vocht. Van uitdroging door
droge cabinelucht kun je moe en duizelig worden, meent professor Frisk.
5. Je hebt hoofdpijn
Veranderingen in cabinedruk kunnen je hoofdpijn geven. Bovendien kunnen je
gedachten hierdoor verstoord raken. Dr. Jan Stepanek, specialist in
luchtvaartgeneeskunde aan de Mayo Kliniek, meldt dat de plotselinge
hoogteverschillen pijn kunnen veroorzaken in je neusholtes en tanden. Vooral
als je last hebt van verkoudheid.
6. Je hart pompt sneller
Volgens Stepanek nemen je rode bloedcellen op grondniveau gemiddeld 95 procent
zuurstof op. Bij hoogtes van boven de 2000 meter zal de zuurstofopname rond
de 87 procent liggen. Passagiers met een zwakke gezondheid kunnen hierdoor
verward en duizelig raken.
7. Je hebt een gevoel van overgeven
Als je een kater hebt, dan zal er eerder een gevoel van misselijkheid en
hoofdpijn opkomen. Dit gevoel maakt productieve arbeid nagenoeg onmogelijk,
aldus Stepanek.
8. Je voelt je depressief
Uit een onderzoek van Boeing in 2007 bleek dat 500 proefpersonen last hadden
van moeheid, hoofdpijn of misselijkheid tijdens een vlucht op normale
hoogte. Volgens de afnemer van het onderzoek, dr. Michael Muhm, zijn dat
dezelfde klachten die voorkomen bij een snelle verandering in hoogte.
Lees ook:
vliegticket
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl